belépés / regisztráció
2019. november 20. szerda
Aktuális lapszám

Egy cég akkor működik jól, ha a menedzsment veszi át az irányítást

„Nagyon régen ismerjük egymást, és ha jól emlékszem, amikor 1994-ben eljöttél a CLH-tól, nálunk, a Wirsbo Kft.-nél is jártál és még az is felmerült, hogy esetleg hozzánk jöhetnél dolgozni. Nem így történt, másként döntöttél, megalakítottátok a Techno-Csek Kft.-t és az elmúlt 20 év bizonyította, hogy ez jó döntés volt. Most, ennyi idő után egy kimagaslóan sikeres – talán mondhatom – közepes méretű vállalatot ünnepeltek, ami két évtized alatt a forgalmát 3-4 millió forintról 4,5 milliárdra és a dolgozói létszámát 7-ről 80 főre növelte.”- emlegetem a múltat Czégé Ferencnek, a Techno-Csek Épületgépészeti Kft. tulajdonos-vezetőjének.

 

Hogyan is történt mindez? Miként emlékszel vissza a kezdetekre? Honnan van egyébként a cégetek elnevezése?

A társaság azzal az elképzeléssel szerveződött, hogy egy épületgépészeti vállalkozáshoz szükséges egy ajánlatadó, előkészítő, építésvezető, tervező és egy üzletkötő. Ennek szellemében próbáltunk elindulni. A cég neve pedig úgy alakult, hogy az ügyvédünk javasolta a „techno” nevet, mivel technológiával akartunk foglalkozni, a „Csek” szótag pedig az akkori tulajdonosok neveinek kezdőbetűiből jött létre. Azóta a tulajdonosi kör leszűkült, mert többen nyugdíjba mentek, én pedig megvásároltam a tulajdonrészeket, így fő tulajdonossá váltam a cégnél.

Egyébként miért jöttél el akkor a CLH-tól? A te döntésed volt, vagy egyszerűen így alakultak a dolgok?

Az igazság az, hogy a CLH-ban én erőltettem a kivitelezési vonalat, ami annak idején még nem találkozott a vállalat stratégiájával, ez volt az egyik fő oka. Később azután a CLH is ebbe az irányba fordult, de ez az én számomra már késő volt.

Hogyan szerzi a munkáját egy kezdő kft. és mikor mertétek az új technológiákkal tervezett létesítmények szerelését elvállalni?

A munkaszerzés a CLH-s előzmények miatt viszonylag egyszerű volt, hiszen a kapcsolatrendszerem elég széleskörű volt, mind a tervezők, mind a beruházók körében, úgyhogy csak profilt bővítettünk. Az előző munkahelyemen csak klímaberendezéseket adtam el, most pedig már szerelést is vállaltunk. Az üzletszerzéshez kellett szerencse is, de ma is emlékszem arra, hogy az első üzletünk nem volt valami sikeres, ugyanis az alaptőkénk nagyobbik részét elbuktuk, utána azonban kötöttünk egy olyan üzletet, amelyre jól fel tudtuk építeni a jövőnket. A szerencsés találkozások is jól jöttek, mert a szerelés területén olyan kollégákat és alvállalkozókat sikerült találnunk, akik korábban Németországban dolgoztak, de eldöntötték, hogy visszajönnek Magyarországra. Kitaláltunk velük egy olyan együttműködési konstrukciót, amely mindannyiunk számára előnyös volt. Ők hazahozták azt a szerelési kultúrát, amit ott tanultak és ez kezdetben nagy biztonságot adott nekünk. Sokan közülük meg is maradtak nálunk és ma már vezetői pozíciókat töltenek be.

Hogyan tudtok egy 80 fős céget irányítani? Mikor lettetek ennyien?

Van egy létszám, szerintem, ez kb. a 30-40 fő, amikor már nem lehet kézi irányítással szervezni egy vállalatot. Nagyon érdekes, mert ha megnézzük, a cégünk nagyon régóta állandó létszámmal rendelkezik, ami kb. 80 fő. Korábban 2-3 projekt menedzserünk volt és 40-50-60 fő egyéb alkalmazottunk, de míg anno ebből nagyobb arányban voltak fizikai dolgozók, mostanra belőlük pl. építésvezetők lettek, illetve ma már 7 projektvezetőnk, menedzserünk, előkészítőnk van, a fizikai munkások létszáma pedig 10-12 főre csökkent. 7 fővel kezdtünk 1994-ben és 5 év alatt elértük a 80-as létszámot. Tehát úgy változott a belső struktúránk, hogy amíg korábban nagy számban dolgoztak nálunk fizikai munkások, most inkább a menedzsmentünk gyarapodott. 2006-tól kezdve nagyot ugrottunk az árbevételt illetően, elértük a 3 milliárd forintot és tavaly már 4,5 milliárdot hoztunk. Ezt a bevételi mennyiséget le kellett valahogy kezelni, ezért volt szükség az átalakításra.

Te hogyan érzékeled, a magyarországi viszonyokhoz képest a cégetek már egy nagyvállalat?

Nem tudom. Én közepes méretűnek gondolnám magunkat. Egy cég akkor kezd jól működni, ha a menedzsment veszi át az irányítást, alakítja ki a saját belső szabályzatait és az alkalmazottak motiváltsága olyan, hogy a társaságot sikerre vigye.

Az elmúlt 20 évből melyik időszakra emlékszel vissza szívesen és miért?

A kezdeti időszakra, amikor elindult a vállalkozás, sikeres üzleti kapcsolatokat alakítottunk ki és jelentős eredményeket értünk el. Ebben segítségünkre volt a Market Zrt. is, amellyel nagyon progresszív fejlődést tudtunk megvalósítani. Nagyon jó volt a megrendelői körünk, akikre stabilan tudtunk építeni. Nagyon szép ívet írt le a növekedésünk.

A Techno-Csek Kft. fejlődése egyébként egyenletesen növekvő volt, vagy voltak visszaesések is?

Jelentősen sosem estünk vissza, bár a gazdasági válság éreztette a hatását. 2008-2009-ben, amikor először értük el a 4,5 milliárdos fogalmat, azt hittük, hogy a határ a csillagos ég lesz, mert majd úgy fog fejlődni a gazdaság. De talán jobb is, hogy így alakult, mert legalább stabilizálni tudtuk a céget.

Mit tudtatok a válság ellen tenni?

Segítettek az üzleti kapcsolatok, talán beérett az előző évek minőségi munkáinak eredménye. Maradtunk ugyan az épületgépészetben, de igyekeztünk az összes magyar generálkivitelezővel jó kapcsolatot ápolni, munkákat nyerni, valamint nyilván körbenéztünk a saját házunk táján is, a morzsákat is kitakarítottuk a házból, ellenőriztük magunkat, átvizsgáltuk a folyamatokat. De leépítések így sem voltak. Egyszerűen a munkavégzést optimalizáltuk.

Ha ide jönne egy külföldi, hogyan mutatnád be a céget? Mi jellemző rátok? Milyen munkákat vállaltok el?

A menedzsment ereje jellemző ránk. Mi komoly szakember gárdát tudunk felmutatni. Minőségellenőrzési folyamataink is vannak, komoly szervizháttérrel rendelkezünk, amivel folyamatos kiszolgálást biztosítunk. Ez a minőségi munka egy háttérszervezetet is igényel, amelynek a költségei jelentősek, ezért a megrendelt munkának el kell érnie egy bizonyos nagyságot. Tehát a nagyobb létesítmények érdekelnek minket, ezt tükrözi a gazdag referenciánk is: kórházak, irodaházak, egyetemek stb. A négyes metró volt pl. az egyik legnagyobb munkánk, de gyártócsarnokokat is csinálunk.

Az épületgépészet teljes vertikumát vállaljuk: víz, csatorna, gáz, fűtés, hűtés, szellőzés, légtechnika, épületautomatika, alternatív energiák, illetve elindult a cégünknél egy kutatásfejlesztés is, amivel az innovatív megoldásokat keressük. A hosszú távú jövőre gondolunk.

Húsz év hosszú idő és te kezdettől a cég vezetője vagy, így a neved összenőtt a Techno-Csekkel. Mire vagy a legbüszkébb? Mi az, amit úgy érzel, hogy nélküled nem valósult volna meg?

Arra büszke vagyok, hogy mindig fejleszteni akartunk a cégünknél, mindig tovább akartunk lépni. No és hogy 20 éve még megvagyunk, ez is nagy eredmény.

A számos gyönyörű létesítmény közül, aminek a megvalósításában részt vettetek, sorolj fel néhányat, ami különösen közel áll a szívedhez!

Nem tudok egyet sem kiemelni, mert minden munkára odafigyelünk. De eddig a legnagyobb vállalkozásunk a négyes metró volt, hiszen az egy több mint két milliárdos megbízás volt, de a Várkert Bazár építésében is ott vagyunk.

Volt-e olyan megbízásotok, amivel befürödtetek, mert nem fizették ki? Egy kivitelező fel tud erre készülni?

Bizony volt és nem lehet erre felkészülni. Manapság olyan versenyhelyzet van, hogy szinte mindig csak az ár dönt. Rengeteg előfinanszírozást végzünk, az anyagokat előre vásároljuk. Nekünk kell letenni a garanciákat. Mi is kényelmes helyzetben lennénk, ha megvásárolnánk az anyagot, leszállítanánk és ki is számlázhatnánk. De ehelyett leszállítjuk, beépítjük, majd a megrendelőtől függ, hogy hogyan, mennyire ismeri el a készenléti állapotot, ugyanis az ügyfél mindig azt mondja, hogy ő kész rendszert vesz. De én meg azzal nem tudok mit kezdeni, hogy beépítek milliós értékeket és ő csak a végén fogadja el és fizeti ki, vagy még abból is visszatart.

Térjünk kissé más területre! A magánéletedről keveset tudunk. Hogyan él ma egy sikeres cég tulajdonosa, vezetője? (Család, hobbi, sport, szabadidő stb.)

Normális körülmények között élek, szeretem a szakmámat, a céget. Van családom, feleségem. A nevelt fiam 25 éves, a feleségem pedig egy multi cégnél dolgozik. Két hobbim van: a búvárkodás és a bor.

Húsz év távlatából mit üzensz a kollegáidnak, a versenytársaidnak, hogy mit tegyenek annak érdekében, hogy hasonló sikert érjenek el, mint te? Mi volt a te titkod?

Titkom nem volt, én mindig sokat dolgoztam. Amikor mi kezdtünk, megismertem a kivitelezés teljes keresztmetszetét. Anyagbeszerzést is folytattam, minden apró problémával foglalkoztam, mert a kezdetekben az ember nyilván sokkal több feladatot ellát a cégben, mint később, de ez segíti a későbbiekben, hogy mélységében is jól megismerje a vállalatát, ami nagyon fontos, ha már a dolgozói létszám 80 fő.

Ma is, ha van egy műszaki, vagy valamilyen rendszer probléma, akkor a megoldásában még mindig részt veszek. A konkurenciával kapcsolatosan pedig mindig úgy voltam, hogy nincsenek titkaim és a versenyszellem csak jót tesz egy társaságnak és acélosítja az elmét. Szerintem a kapcsolatrendszerünket megtartani és stabilan ápolni kell, de ezt csak minőségi, megbízható munkával lehet.

Zárszóul, rövid és hosszabb távú terveid, vágyaid a céget és a családodat illetően?

Azt mondhatnánk, hogy én első generációs tulajdonos vagyok. Szeretném még úgy stabilizálni a céget, hogy olyan menedzsmentje legyen, amelyik önállóan tudja majd vezetni, ha én már nem leszek. Nem szeretném, hogy a cég azért vesszen el a süllyesztőben, mert egy vezetőtől függött minden, legyen képes majd a dolgozói gárda és a menedzsment tovább vinni.

A magánéletemben pedig sok-sok nyugalmat kívánok.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam